Mä oon aloittanut työnteon tosi nuorena, vasta 14-vuotiaana. On käyty läpi ilmaislehtien jakelut, puhelinmyynnit ja pitopalvelut, ja 17-vuotiaasta olin melkein kolme vuotta Hesburgerissa töissä. Muistan noihin aikoihin ajatelleeni, että olisi niin siistiä päästä seuraavaksi johonkin
vaatekauppaan töihin. Elokuussa 2013 sitten aloitin pienessä Pieces-myymälässä, josta siirryin Vero Modaan ja nyt olen viime marraskuusta asti ollut yhdessä isossa myymälässä, josta löytyy naisten ja miesten vaatteiden ja asusteiden lisäksi nuorten muotia sekä urheilu- ja alusvaatteita.
Mulla tuli yksi päivä mieleen tällainen idea kirjoittaa asioista, jotka häiritsevät tai ärsyttävät ja hankaloittavat tai hidastavat myyjien työntekoa. Tietysti 99 % asiakkaista osaa käytös- ja toimintatavat ja noudattaa niitä, mutta alta löytyy myyjän näkökulmasta rustattuna 10 kohtaa, joita noudattamalla vaatekaupassa asiointi on kaikille miellyttävämpää. Näihin mainitsemiini asioihin törmää nimittäin oikeasti lähes päivittäin. Postaus on kuitenkin pilke silmäkulmassa kirjoitettu, joten tätä ei pidä ottaa liian tosissaan. :)
1. Tervehdi kassalle tullessasi, oikeasti. Huiviin mumisemista ja katsetta lattiassa ei lasketa tervehdykseksi.
2. Älä tule huutelemaan kassan viereen, että "mä vaan nopeasti kysyn...", kun myyjä palvelee toista asiakasta. Siinä katkeaa ajatus eikä myyjä voi auttaa sinua, ennen kuin jonossa olevat ihmiset on palveltu.
3. Päätä ennen kuin tulet kassalle, mitä tuotteita haluat ostaa ja mitä et. Älä ala miettimään sitä kassalla, kun jono takanasi kasvaa.
4. Jos myyjä tulee avaamaan yhden käytössä olleen kassan rinnalle toisen,
älä juokse jonon perältä ensimmäiseksi uudelle kassalle. Jokainen pääsee
kassalle vuorollaan, ja on epäkohteliasta kiilata muut olemalla nopea
ja muka nokkela.
5. Älä jätä epämääräistä vaatekasaa sovituskopin lattialle/penkille. Jos et jaksa viedä vaatteita paikoilleen (mikä olisi suotavaa), laita ne edes henkarille roikkumaan.
6. Älä huutele "myyjä, hei myyjä, haloo". Apua voi pyytää myös ystävällisesti.
7. Katso hintalappua ennen kuin tulet kassalle. Tuotteen hinta selviää siitä. Älä kerää vaatteita ostettavaksi sokeana katsoen vain hyllyillä tai rekkien päällä olevia hintakylttejä. Ne kun voivat viitata muihinkin tuotteisiin tai vaate on saattanut kulkeutua väärälle paikalle. "Se ois sitten 19,95 euroa, kiitos" "MITÄ? Siellä luki kyllä 4,95..." Niin.
8. Jos tiputat vaatteen lattialle, nosta se, please. Joku kuitenkin ostaa sen ihmisten talloman vaatekappaleenkin.
9. Jos haluat palauttaa/vaihtaa ostamasi tuotteen, tee se ajoissa ja pidä se hintalappu kiinni tuotteessa sekä kuitti mukana. Jos palautus/vaihtoaikakäytäntö on 14 päivää, silloin se on niin.
10. Kunnioita aukioloaikoja. Jos liike sulkeutuu klo 21, on kohteliasta olla
ulkona liikkeestä tuohon aikaan, eikä vielä vähän sovitella ja tulla
kassalle hirveän vaatevuoren kanssa klo 21:05.
Kuvat: Ani / naked truth
Don't get me wrong, tykkään hurjasti työskennellä vaatekaupassa mukavien työkavereiden, hyvän musiikin ja kivojen tuotteiden ympäröimänä. Välillä nää listaamani asiat vaan vähäsen kummastuttaa ja joskus jopa melkein naurattaa. Ja tämän ei tosiaan ole tarkoitus olla mikään valitusvirsi, vaan myyjän näkökulma tietyistä käyttäytymismalleista.
Ootteko te tehneet töitä jossain myymälässä tai vaatekaupassa?
Pystyykö kukaan samaistumaan näihin asioihin? :D