Mä oon aloittanut työnteon tosi nuorena, vasta 14-vuotiaana. On käyty läpi ilmaislehtien jakelut, puhelinmyynnit ja pitopalvelut, ja 17-vuotiaasta olin melkein kolme vuotta Hesburgerissa töissä. Muistan noihin aikoihin ajatelleeni, että olisi niin siistiä päästä seuraavaksi johonkin
vaatekauppaan töihin. Elokuussa 2013 sitten aloitin pienessä Pieces-myymälässä, josta siirryin Vero Modaan ja nyt olen viime marraskuusta asti ollut yhdessä isossa myymälässä, josta löytyy naisten ja miesten vaatteiden ja asusteiden lisäksi nuorten muotia sekä urheilu- ja alusvaatteita.
Mulla tuli yksi päivä mieleen tällainen idea kirjoittaa asioista, jotka häiritsevät tai ärsyttävät ja hankaloittavat tai hidastavat myyjien työntekoa. Tietysti 99 % asiakkaista osaa käytös- ja toimintatavat ja noudattaa niitä, mutta alta löytyy myyjän näkökulmasta rustattuna 10 kohtaa, joita noudattamalla vaatekaupassa asiointi on kaikille miellyttävämpää. Näihin mainitsemiini asioihin törmää nimittäin oikeasti lähes päivittäin. Postaus on kuitenkin pilke silmäkulmassa kirjoitettu, joten tätä ei pidä ottaa liian tosissaan. :)
1. Tervehdi kassalle tullessasi, oikeasti. Huiviin mumisemista ja katsetta lattiassa ei lasketa tervehdykseksi.
2. Älä tule huutelemaan kassan viereen, että "mä vaan nopeasti kysyn...", kun myyjä palvelee toista asiakasta. Siinä katkeaa ajatus eikä myyjä voi auttaa sinua, ennen kuin jonossa olevat ihmiset on palveltu.
3. Päätä ennen kuin tulet kassalle, mitä tuotteita haluat ostaa ja mitä et. Älä ala miettimään sitä kassalla, kun jono takanasi kasvaa.
4. Jos myyjä tulee avaamaan yhden käytössä olleen kassan rinnalle toisen,
älä juokse jonon perältä ensimmäiseksi uudelle kassalle. Jokainen pääsee
kassalle vuorollaan, ja on epäkohteliasta kiilata muut olemalla nopea
ja muka nokkela.
5. Älä jätä epämääräistä vaatekasaa sovituskopin lattialle/penkille. Jos et jaksa viedä vaatteita paikoilleen (mikä olisi suotavaa), laita ne edes henkarille roikkumaan.
6. Älä huutele "myyjä, hei myyjä, haloo". Apua voi pyytää myös ystävällisesti.
7. Katso hintalappua ennen kuin tulet kassalle. Tuotteen hinta selviää siitä. Älä kerää vaatteita ostettavaksi sokeana katsoen vain hyllyillä tai rekkien päällä olevia hintakylttejä. Ne kun voivat viitata muihinkin tuotteisiin tai vaate on saattanut kulkeutua väärälle paikalle. "Se ois sitten 19,95 euroa, kiitos" "MITÄ? Siellä luki kyllä 4,95..." Niin.
8. Jos tiputat vaatteen lattialle, nosta se, please. Joku kuitenkin ostaa sen ihmisten talloman vaatekappaleenkin.
9. Jos haluat palauttaa/vaihtaa ostamasi tuotteen, tee se ajoissa ja pidä se hintalappu kiinni tuotteessa sekä kuitti mukana. Jos palautus/vaihtoaikakäytäntö on 14 päivää, silloin se on niin.
10. Kunnioita aukioloaikoja. Jos liike sulkeutuu klo 21, on kohteliasta olla
ulkona liikkeestä tuohon aikaan, eikä vielä vähän sovitella ja tulla
kassalle hirveän vaatevuoren kanssa klo 21:05.
Kuvat: Ani / naked truth
Don't get me wrong, tykkään hurjasti työskennellä vaatekaupassa mukavien työkavereiden, hyvän musiikin ja kivojen tuotteiden ympäröimänä. Välillä nää listaamani asiat vaan vähäsen kummastuttaa ja joskus jopa melkein naurattaa. Ja tämän ei tosiaan ole tarkoitus olla mikään valitusvirsi, vaan myyjän näkökulma tietyistä käyttäytymismalleista.
Ootteko te tehneet töitä jossain myymälässä tai vaatekaupassa?
Pystyykö kukaan samaistumaan näihin asioihin? :D
Aah, mä voisin melkeen kirjoittaa samanlaisen postauksen labrahoitajan näkökulmasta, kun itsekin siis teen asiakaspalvelutyötä, vaikkakin vähän eri ympäristössä kuin sinä :D Tietyt jutut joo ärsyttää, kun niitä tapahtuu ihan jatkuvasti ja välillä meinaa mennä usko siihen, että ihmisillä on enää minkäänlaisia käytöstapoja, maalaisjärkeä tai kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan. Mutta onneksi suurin osa ihmisistä kuitenkin osaa ne hyvät käytöstavat, kuten säkin sanoit :)
VastaaPoistaIhan huippuhyvä postaus Milla ja upeita kuvia susta<3 :)
Jooo!! Se ois mielenkiintosta luettavaa ja mulle ainakin tosi tuntematon toimiala niin ois siistiä kuulla sun ajatuksia siitä työstä :) No älä! Tietysti toi vaatekauppatyökin on suuressa määrin asiakaspalvelun lisäksi sitä asiakkaiden jälkien siivoamista, mutta oikeasti, jos mä kuljen kaupassa hyllyn ohi ja siitä putoaa vaatteita, en edes kehtaisi jättää niitä lattialle :-D Tottakai niitä ihania asiakaskohtaamisia ja kivoja small talkkejakin tulee päivittäin, mutta toisinaan on sitten näitä mainitsemiani tilanteita.. :D
PoistaHei tosi kiva kuulla että tykkäsit! Mua vähän pelotti, että tää ois jotenkin liian negatiivissävytteinen ja että tulee jotain palautetta että "miksi oot siellä töissä sitten jos on niin kamalaa" :D Todellakin tykkään tosta työstä mutta näitä asioita oon pannu merkille muutaman vuoden ajalla :D Kiitos <3
Tää oli hauska postaus, vaikkakin ihan vakavasta asiasta :) Itse en ainakaan tunnistanut itseäni yhdestäkään kohdasta, mutta voin kyllä kuvitella tuollaisia tapahtuvan päivittäin. Itseä ainakin ärsyttää välillä, jos ainoa vapaa sovituskoppi on lattioita myöden täynnä vaatteita ja ensimmäisenä saakin olla keräilemässä ne henkareilleen. Musta ois kanssa ihan kiva työskennellä osa-aikaisesti ainakin vaatekaupassa, mutta pelottaisi, että sanoisin suoraan tuollaisesta käytöksestä asiakkaille :DD
VastaaPoistaKiitos Ane! :) <3 Hyvä jos tää ei ollut liian tosikko ;) Joo toi on kyllä ihan totta, että on paljon kivempi mennä siistiin ja tyhjään koppiin sovittelemaan. Jos siellä on edellisen jäljiltä hirveä kasa, on se jotenkin tosi häiritsevää :D Haha! Toki osasta näistä asioistakin voi sanoa ihan asiallisesti, esim just että "oisitko ystävällinen ja viet sovittamasi vaatteet paikoilleen" tai jos joku kiilaa jonossa että "anteeksi, tuo nainen oli ennen sinua" mutta jos joku tulee sulle huutelemaan että "myyjä myyjä hei myyjä" niin ei siinä kyllä auta alkaa inttämään että hei vähän ystävällisemmin kiitos xD Mutta onneksi monesti saa hyvääkin palautetta ja varsinkin sellasilta henkilöiltä, jotka on itsekin tehneet asiakaspalveluhommia, he kun tietävät mitä se joskus on :)
PoistaVaatekaupassa itekkin työskenneleenä pystyn samaistuun näihin myyjän näkökulmasta! :D Täytyy kuitenkin myöntää, että sorruin just tuohon 2. kohtaan yhtenä päivänä :'DDD
VastaaPoistaHahaha, huikeeta että fiilaat! Toi 2. kohta ei oo näistä kyllä mikään pahin synti! :D Eikä sitä tuu välttämättä ajatelleeksi jos on vaan joku ihan pieni kysyttävä asia, että myyjällä saattaa olla siinä paljon muutakin meneillään :) En tiennytkään että oot ollu vaatekaupassa töissä! Meil on kyllä niin paljon yhteistä! Hymykuopat, työjutut ja sama nimipäiväkin ja loputon lista :DD <3
PoistaVoi vitsit kuinka ihania kuvia♥!:) En oo työskennellyt vaatekaupassa, mutta voin samaistua, sillä työskentelin viime kesänä kesäkahvilassa täällä meidän Satamassa...ja siis välillä ihmettelin, että mikseivät ihmiset voi odottaa että kerkeet ottamaan kaiken tilauksen vastaan. Mm. eri jäätelömakuja alkoi tippua kuusi-seitsemän kerrallaan ja koitappa siinä nyt sitten muistaa että mikä se ensimmäinen mm oli :'D
VastaaPoistaVoi ei :DDD Tuli ihan omat Hese-ajat mieleen :DD "kolme lastenateriaa, yksi juustohampurilaisella ilman mausteita, pikkuporkkanoilla ja omenamehulla ja lelulla, toinen nugeteilla ja kurkkumajoneesi ja ranskalaiset ilman suolaa ja pillimehu ja kolmas tavallisella hampurilaisella ilman suolakurkkua ja sipulia ja juomaks sitten fanta ja jätski suklaakastikkeella" XDD Kiitos, nää kuvat on viime lokakuussa otettu! :) <3 Nyt ei oo ihan noin virheää :D
PoistaHahaa memories! Ihana postaus ja juuri sopivasti huumorilla höystetty ;) Blogisi on mahti ! Tsemppii<3
VastaaPoistaOi kuinka kivasti sanottu, kiitos Meeri!! :) Tsemppiä sullekin kaikkeen mitä puuhailetkin <3
PoistaAh nostit mun asiakasraivot pintaan tällä! :D Oon ite töissä kirpparilla eli enemmän tai vähemmän myös vaatteita myyn ja voin niiin samaistua tuohon listaan. Erityisesti toi viimeiseen saakka roikkuvat asiakkaat... Huudellaan aina tasalta kun mennään kiinni että hei ollaan suljettu, kassoille kiitos mutta itteni tekisi mieli aina kiljua et saatanan pässit nyt kassalle sieltä ettekö tajuu että meillä menee teidän takia ylitöiksi :'D Oon siinä mielessä paska asiakaspalvelija että mulla on tosi low tolerance of bullshit ja urputtavat asiakkaat laittaa kierroksille ihan kunnolla.
VastaaPoistaApua mikä avautuminen :-D
Hahaha eikä :DD Se on kyllä raivostuttavaa kun se sulkemisaika tulee ja ystävällisesti koittaa ilmoittaa että "ollaan suljettu, tervetuloa uudelleen" eikä mitään reaktiota :D En ymmärrä miten joku kehtaa jäädä sinne vielä pyörimään! Mä taas oon ihan liian kiltti välillä tollasissa asioissa enkä viitsi kovin topakasti sanoa mitään :D
PoistaHaha, aivan ihana postaus :D Siis todellakin pystyn samaistumaan! Onneks suurin osa asiakkaista on fiksuja, kohteliaita ja osaavat käyttäytyä hyvin, mutta sitten se pieni osuus niitä ei-niin-mukavia... ai että näitä asiakaspalvelun huonoja puolia :DD Oot kyllä niin ystävällinen ja positiivinen myyjä että ansaitsisit vaan ihania asiakkaita! Ja niin kauniita kuvia, nättimys <3
VastaaPoistaAsiakaspalvelussa ei varmaan tällasilta kyllä voi kukaan välttyä, valitettavasti :D Onneks ymmärrät mitä tarkotan!! Ja tosiaan ONNEKSI nää asiat on lähes kaikilla hallussa mutta aina löytyy yksittäistapauksia :D Haha ihanasti sanottu <3 Kiitos kuvaajalle ;)
PoistaEikä miten hyvä postaus!! :D Allekirjoitan kyllä täysin joka kohdan, sillä itsekin tyoskentelen vaatekaupassa myyjänä. Itseäni sapettaa nähdä muissakin myymälöissä jos asiakas penkoo jotain rekkiä ja vaate tippuu lattialle - käyttydytään kuin ei muka olisi huomattu koko asiaa ja jätetään se sinne likaiselle lattialle lojumaan, argh! Myös tuo tervehtimättömyys inhottaa, usein tulee vähän hölmö olo jos tervehtii asiakasta ja ei saa vastaukseksi mitään.. Samoiten avun tarjoaminen johon kuuluu vastauksena närkästynyt tiuskaisu "Minä vain katselen!". No ööh, anteeksi jos teen vain työtäni ja meillä jokainen asiakas tulee huomioida.. Löytyisihän näitä kohtia vaikka kuinka paljon, mutta niinkuin sanoit, itsekin kyllä pidän asiakaspalvelutyöstä ja yleensä ne positiiviset puolet päihittää negatiiviset :)
VastaaPoistaMä en tiennytkään, että säkin oot vaatekaupassa, kiva! :) Toi on niiin totta ja välillä jotenkin huomaamatta tulee muissakin myymälöissä viikattua pari vaatetta vähän siistimmin kun joku on niitä käynyt tonkimassa :D Välillä jos en saa vastausta moikkaukseen niin sanon kovempaan ääneen moi silmiin tuijottaen :D Ton työn positiiviset puolet ehdottomasti peittoaa ne negatiiviset, koin kuitenkin tällasen pienen avautumisen tähän väliin tarpeelliseksi!! :D Kiva että säkin oot työssä josta tykkäät! :) <3
PoistaNämä kaikki sun listaamat kohdat on täysin totta! Mua itseäni ärsyttää suunnattomasti mennä pukukoppiin, missä on jonkun muun jättämiä vaatteita lattiat täynnä.. Nimenomaan lattiat :/ Ja tuo numero 3, aiiii luoja miten inhoan niitä, jotka alkaa siinä kassalla vasta tekemään päätöksiä. En käsitä :D Ps. Ihania kuvia susta<3
VastaaPoistaJoo ei ole kyllä kiva kun ei niitä muiden jättämiä vaatteitakaan itse haluaisi alkaa kiikuttamaan sieltä ulos ja sitten ne on vaan tiellä :D siis jos itse jotain sovittelee, toki töissä ollessa niitä saa olla joka välissä hakemassa sieltä sovituskopeista :D ja joo!! Pahimmat tilanteet on sellasia että on tuotu kauhea kasa vaatteita ja kun myyjä on jo irrottanut kaikki hälyttimet ja lyönyt tuotteet kassaan ja asiakas näkee totaalisumman ja sitten tulee tää "ai ne maksaa noin paljon, no mä en otakaan tätä ja tätä..." >:DD Kiitos paljon <3
PoistaTää oli ihan huippupostaus! :D Meillä on muuten aika samalainen työura :) Mä oon ollut kans puhelinmyynnissä ja lehtien jakelussa, josta menin Heseen töihin ja siitä sitten kauppaan :D En tosin vaatekauppaa, olis kyllä siistiä olla joskus vaatekaupassaki töissä! Mutta juu allekirjoitan näistä kohdista jokaisen, tosi ärsyttävää! Ja tän tapasta on ihan ruokakaupassakin ja paljon :D Sulla on tosi hyviä postauksia! :)
VastaaPoistaJeee, huippua että tykkäsit! :) <3 Ei vitsit, ihan samanlaisia polkuja ollaan kuljettu :D Mutta jostainhan se pitää alottaa ja toisaalta nyt osaa arvostaa tällasia kivoja ja "halutumpia" töitä, kun on käynyt kaikki ei niin mieluisat nuorempana kokeilemassa :D Varmasti tota sun ruokakauppaduuniakin arvostettas siinä vaiheessa jos johonkin vaatekauppaan hakisit, asiakaspalvelukokemus mitä tostakin saa on kuintekin yhtä hyödyllistä ja niin samantapaista kuin vaatekaupassa :) Eli siitä vaan hakemaan avoimia paikkoja jos kiinnostaa! ;) Kiitos ihan hirveesti palautteesta, niin kiva kuulla että tykkäät lukea näitä. <3 Koitan välillä keksiä vähän erilaisia aiheita ettei aina oo niitä peruskuulumisia :)
PoistaTää oli ihan mahtava postaus, kolahti kyllä muhun täysin! Oon itsekin vaatekaupassa töissä myyjänä ja nää asiat on just niitä mitkä ärsyttää! Pahin kyllä on tuo kohta 3, kun asiakas rupeaa kassalla vasta miettimään että ottaisko vai eikä ottaisi ja jono takana vaan kasvaa, huhuhuh :D
VastaaPoistaLoistavaa! :)<3 Kiva kuulla muidenkin työpaikoista ja niiden herättämistä ajatuksista, en oo aiemmin nimittäin ees tiennyt että niin moni teistäkin on jossain vaatekaupassa! :) Haha niinpä! Mä en voi ymmärtää, itse kun aina teen sen ostopäätöksen sillä sovitushetkellä ja sitten joko kiikutan tuotteen kassalle tai en. :D Miksi tulla tuotteen kanssa kassalle jos ei tiedä haluaako sitä edes ostaa..
PoistaHei tosi siisti postaus! :D Itse työskentelen kahvilassa, mutta aikalailla kaikkeen voin samaistua ja esimerkiksi voin verrata kohtaa 5 siihen, että se on todella rasittavaa, kun pöytiin jätetään astioita, vaikka niille on oma palautuspaikkansa..
VastaaPoistahttp://inka-allornothing.blogspot.fi
Moi Inka ja kiitos kommentista! :) Ihana huomata, että olit liittynyt lukijaksikin, tervetuloa <3 Voin uskoa, että on rasittavaa jatkuvasti siivota muiden jälkiä! Toi on tosiaan hyvin verrattavissa niihin sovituskoppiin jätettyihin vaatteisiin, onhan sekin ihan yhtälailla muiden jälkien siivoamista :D Käyn kurkkaamassa sun blogin! :)
Poista